הוראת החקלאות מתאפיינת בנגיעה רחבה של תכנים. מרעות, אהבת הארץ, נאמנות למולדת, חריצות ואהבת העמל, התמדה ועוד.
בשונה מהמערכים הפרונטלים מתייחדת הוראת החקלאות בביצוע מעשי של התכנים, המהווה נדבך ייחודי הבא לידי ביטוי במספר מישורים:
1 מעקב אחר הפנמת הקבוצה.
2 חיבור התכנים לעשייה, הדרכה בהוצאה אל הפועל.
3 הפנמה מכיוון העשייה לקשיי למידה.
4 הפריית החשיבה כפועל יוצא מעשייה.
לשם כך הוקם מערך "יישוב הארץ" בו מובנים מערכי הלמידה הפרונטליים עם שיעורי שטח מעשיים.
מערך יישוב הארץ הינו מגמה חינוכית הרואה דרכה אל העתיד בבניית חומר אנושי בעל יכולות ערכיות מעשייות המסוגל לשאת על כתפיו את עול האומה. בעל יכולת הנהגה, יוזמה ובנוסף גם יכולת ביצוע ופיקוח על ביצוע התואם את מערכת התכנים.
בתשתיות החברה הישראלית ישנם בעלי תכנים וגם בעלי ביצוע אך החיבור ביניהם אינו מבוסס וההוצאה אל הפועל של התכנים אינה בהכרח תואמת.
המנהיג מסוגל לקחת את התכנים ולהובילם אל המציאות, חינוך עיוני מעשי יוצר בעלי הנהגה המסוגלים בכוח חשיבתם לכלכל מעשיהם וכפועל יוצא גם לעשות השלכות על סביבתם.
אדם ערכי שאינו בעל יכולות מעשייות הינו לוקה בנכות .
כיום אין קשר ונגיעה במערכת החינוך בין התכנים לעולמם של המתלמדים, החומר הינו תיאורטי ואין קשר אל מעשיהם ואופן התנהגותם של המתלמדים.
כמו כן במערכות הצבא מועברות סדנאות, סרטים והרצאות המשדרות תכנים אך אינם מוודאות קלט והפנמה.
עריכת תכנים מובנים מעשיים דורשת רקימה מיוחדת תוך מחקר ומעקב תמידי תוך ראיית השפעת "מוח-לב-יד" על המתלמדים.
כדי לקדם תכנים אלו יש לעמוד מספר עקרונות המהוות תשתית מגמת "יישוב הארץ":
1 הכרת עולמו של עם - כל עם יש עולם משלו, בעל מאפייני תרבות המיוחדים לו.
2 הכרת מרכיבי העם -כל עם עשוי ממספר מגזרים שונים בעלי מאפינים ותכונות המיוחדות לכל מגזר.
3 תרכובת העם - הבנת האינטרקצייה בין המגזרים הרוקמים את תחיית העם.
כל הנ"ל מהווה תשתית הבנה ליכולת למידת ופיתוח מגמת "יישוב הארץ".
הלמידה ובניית התכנים מבוססת על מספר אבני יסוד:
1 קשר פרט כלל.
2 הפרט כעולם קטן.
3 השפעת הפרט על הקבוצה.
בניית הקבוצה דרך הפרטים ועיצוב הפרטים דרך הקבוצה - מהווה את יכולתו הביצועית של המנהיג והמוביל, בשונה מהדמוקרטייה בה המנהיג מובל על ידי הקבוצה ותפקידו לשרת את אינטרסיה.
על כל האבני יסוד הנ"ל מובנה עולם הערכים התואם את המרכיבים הנפשיים של העם, ציבור, קבוצה, פרט.
בנוסף יש לרכוש יכולת תרגום בעלת ערוצי רגש שונים המתרגמת את המח אל ערוצי קלט שונים בנפש, ערוצים השונים מקבוצה לקבוצה.
למידת ערוצי הקלט הינה על בסיס כל מה שהקדמנו- חשובה ע"מ ליצור יכולת תקשור בסיסית ובהמשך לכך יש לפתח את יכולת השמיעה החדה ע"מ לזהות את המקום בה הקבוצה נמצאת ולעקוב אחר תנודותיה הקלות שבסופם לוקחות את הקבוצה למפנה בלתי צפוי.
עד כאן ההקדמה ורכישת יכולת הבנה המאפשרת תחילת למידה של התכנים ובנייתם באופן מובנה עשייתי על בסיס "מוח-לב-יד".
למידת התכנים נעשית מסקירה כללית ואבחון מדוייק של גורם מניע המהווה את מקור האנרגייה הפועלת על הנפש.
כל עם מגזר קבוצה ופרט יש את הגורם המניע משלו.
לאחר מכן יש לעמוד על המקור של הגורם המניע ולראות מהיכן הוא שואב את דלק החיוניות שלו ובאיזה אמצעי וצינור הוא משתמש כדי לינוק את כוחו.
כל תנודה ושינוי של הגורם המניע יוצר תנודה ותזוזה קטנה מאד בנפש, אך כפרט הינה יוצרת השלכות על מבנה הנפש כולה עד שינוי רצונות פנימיים, הנסתרים אפילו מהאדם עצמו, רצונות היוצרים ורוכשים תכונות נפש התואמות אליהם.
התנודה של הגורם המניע מושפעת בין היתר בקישורה למקור יניקתה, שינוי בקשר בין המניע למקורו הינו שינוי בתשתיות החיים, המכה גלים אין סופיים על סביבותיו, מעגלים שהשפעתם מעל לגלי הזמן והינם בעלי השפעה גם על ראיית העבר וגם על תנודות העתיד.
עד כאן עריכת תמצית הנקודות הבסיסיות ומכאן יש להרחיב ולפרט וקצר המצע מהשתרע.
בניית אנשים בעלי יכולת הנדה היא בעצם בניית מנהיגים בעלי יכולת הובלה מעשית ואף שאינם אוחזים בפועל בתפקיד ציבורי זה או אחר הינם מפעילים ומוזיזים את החברה בכללה ובסופו של דבר את העולם כולו.
השפעתם על סביבתם הינה דבר בלתי נמנע ומה שמיוחד בדבר שאף לאחר מותם השפעתם מכה גלים, משום שהתרוממו מעל לגלי הזמן.
זאביק
מורה לחקלאות ואהבת הארץ
עורך מגמת "יישוב הארץ"